petak, rujna 11, 2009

Ja sam rođen tamo na salašu...

Ja sam rođen tamo na salašu,
u ravnici kraj maloga rita;
ljuljali me talasi Dunava,
milovala vojvođanska žita.


Moje kulinarsko putovanje Dunavom se nastavlja.Ja nisam rođena na salašu, ali prvo sjećanje na Vojvodinu, serija je "Salaš u Malom ritu" i ova pjesma iz špice. Kasnije je došao Balašević, pa Osma ofanziva, Jovan Sterija Popović, pop Ćira i pop Spira...

Ipak za Vojvodinu me najviše vežu pjesme Đoleta Balaševića, njegov Panonski mornar i dalje: Ratnik paorskog srca, Noć kad sam preplivao Dunav, Stari laloški vals, Dok gori nebo nad Novim Sadom i ponajviše 'Al se nekad dobro jelo.

Plodna i prostrana zemlja, dobri ljudi – dobra hrana. U Jugoslaviji je Vojvodina važila za "melting pot" naroda i narodnosti. Sigurno je da su svi oni utjecali na bogatstvo vojvođanske kuhinje, starosjedioci i dođoši (sa osmom ofanzivom), svako je na svoj način zaslužan da se tamo zaista dobro jede. Razmišljala sam šta odabrati iz tog mnoštva, slušala Đoletovu pjesmu i koja jela spominje, tražila po internetu i na kraju odabrala jednostavna i klasična jela.

Vera sa bloga Astal-kuhinja moje ravnice zna najbolje o kakvoj se kuhinji radi, pa mi je poslužila kao izvor ideja, tako sam pripremila jela koja navodi kao dio Vojvođanskog nedeljnog ručka. Tu je nedeljna pileća supa, rinflajš (falšni doduše) i rezanci 's makom (iz Đoletove pjesme).

Prvo supa/juha....Pileća sa griz knedlama...

Nekada se ručak u "dobroj kući" nije mogao zamisliti bez juhe. Sudeći po tome, moja nikad nije bila dobra, ali se nedjeljom, ipak, pravila pileća ili goveđa juha. Najzanimljivija mi je juhica sa knedlima od griza, a i najljepše izgleda. Da li je jedan, standardni recept, ili ih je 1001, to ne znam. Ja pripremam ovu juhu ovako:



Sastojci:

za juhu
* 1 manje pile
* ½ glavice luka
* 2-3 mrkve (ili više "baby" mrkvica)
* 3-4 veća krumpira ili 10-tak malih, mladih krumpira
* ¼ korijena celera
* 1korijen peršina
* 1 vezica sitno sjeckanog peršina
* 1 list lovora
* 6 zrna crnog papra
* so
* 1,5 l hladne vode

Za knedle:
* 1 jaje
* malo maslaca ili margarina
* 5 žlica griza

Priprema:

1.Pile razdvojiti na dijelove i odstraniti masne dijelove kožice.
2.Odstraniti vanjsku ljusku sa luka i kratko ga propeći na tavi bez masnoće.
3.Očistiti povrće i krupno narezati.
4.Komade mesa sa očišćenim povrćem, polovinom glavice luka, soli i paprom staviti u hladnu vodu da se kuhaju. Kada voda proključa smanjiti temperaturu i na laganoj vatri kuhati oko 1 sat. Poslije 45 minuta kuhanja provjeriti da li je povrće skuhano i ako je mekano izvaditi ga iz lonca.
5.Nastaviti sa kuhanjem dok piletina ne omekša, pa izvaditi meso i ostaviti ga za "rinflajš".
6.Za griz knedle bjelanca ulupati u snijeg, pa u to dodati lagano umućeno žumance i omekšali maslac i griz i na vrh noža soli. Umješati drvenom kuhačom da se sastojci sjedine, pa zatim oblikovati tanki valjak i narezati komade veličine 1 centimetar.
7.Juhu (temeljac) procijediti i staviti da ponovo proključa i u to ubaciti knedlice. Kuhati još 10-tak minuta i na kraju u gotovu juhu dodati sjeckani peršin.





Rinflajš, falšni

Rinflajš je meso i povrće iz juhe. Naziv je na iskrivljenom njemačkom "rindfleisch" ili doslovno goveđe meso. Ovaj je rinflajš falšni jer sam umjesto govedine koristila piletinu, a inače je sve ostalo kako treba. Povrće se poslužuje uz umak od kopra, koji se priprema kao bešamel, ali se umjesto mlijeka koristi juha.

Sastojci:

* meso iz juhe
* povrće iz juhe

Za umak:
* 1 žlica brašna
* 20 g maslaca
* 1,5 dl kiselog vrhnja
* so
* sjeckani kopar

Priprema (umaka):

1.Na zagrijanom maslacu kratko popržiti brašno.
2.Kada počne poprimati boju zaliti sa 2 kutljače juhe i kuhati uz miješanje oko 5 minuta.
3.U gotov umak umješati kiselo vrhnje, malo soli i sjeckani kopar



...i rezanci s makom

Kada sam se odlučila na pisanje malog serijala recepata iz metropola na Dunavu jedino mi je bilo jasno da ću iz vojvođanske ravnice kao slatkiš pripremiti rezance s makom (treba izgovoriti poput Đoleta). To je super jednostavan slatkiš, ali je meni naprosto neodoljivo kako to Đole pjeva.

Sastojci:



* 200 g svježe tjestenine
* 50 g mlevenog maka
* 40 g šećera u prahu
* 4x5 g maslaca

Priprema:

1.Skuhati svježu tjesteninu (široke rezance), iscijediti i isprati hladnom vodom.
2.Pomiješati mljeveni mak sa šećerom u prahu i umiješati sa tjesteninom.
3.Podijeliti u četiri tanjura i na svaku porciju dok je još vruće dodati po žličicu maslaca i pustiti da se rastopi.



Broj komentara: 6:

Snjezana kaže...

draga selma, mogu li primjetiti da su ti fotke sve bolje i bolje. vidim da je novi aparat u upotrebi i drago mi je. samo naprijed!:))))

studena kaže...

Ove rezance s makom sam prvi put probala upravo zbog legendarnog Balaševića i njegove pjesme :)
Stvarno imaš pravo, ono što on opjeva mora se naći na tanjuru :)
Jednom smo, u nedostatku tjestenine, radili isto sa špagetama, eemmm...i zaključili da to nije isto :)

Ovo su zaista jela koje i danas rado kuham, naročito goveđu juhu, a meso ide sa restanim krumpirom i umakom od hrena.
Pileća ili kokošja juha su odavno ušle u legendu, čak i kao lijek, tu ne treba puno komentara :)

cosmo2503 kaže...

@ Snježana, hvala ti na komplimentu za fotke. Nadam se da se popravljam i da pomalo napredujem. Trebala bih se odvažiti i slikati i druge motive. U Sarajevu bi to bila prilična avantura. Motiva ima napretek, ali ovo je mala sredina, pa ako nisi turista ili fotoreporter sa aparatom u ruci si lunatik (to je nešto uljepšan izraz, ne znam koliko bi grub komentar bio u lokalnom žargonu).
@ Studena, kako to pjeva 8i ponavlja) Đole, pa ko ne bi probao? Ja ih nisam probala sa drugom tjesteninom, samo sa svježim rezancima, pa ne mogu suditi, ali biće da sa sušenom tjesteninom stvarno nije isto.
Pileća juha je čarobna :-) to zna svaki bolesnik, kojeg su krijepili ovom juhom i ovdje se čvrsto vjeruje da liječi (barem ublažava) grip.

Maja Babić kaže...

U hronicnom nedostatku vremena na tvoje tvoje podunavkse postove samo hitnem zvezdicu u readeru, jer nisam htela da citam na brzaka, nego kad jednom sednem mirno i bez zurbe... Al' ovaj sam morala da preletim, i tako si ga lepo uoblicila da sam se sva najezila! :)

Ja imam plac u Banatu i interesantno je da nikada nisam jela rezance sa makom niti sam od komsiluka cula da neko ovo sprema. Rezance sa oracima da, ali sa makom bas nikad! :)

Veeeliki pozdav,
Maja

cosmo2503 kaže...

Hvala na komentaru Majo. Nego znaš šta slijedi? BEOGRAD!!! Imam tremu :-)
Probala sam i rezance sa orasima, ali kako napisah, slatkiš iz Vojvodine je jednostavno morao biti "rezanci s makom" iz pjesme.

cosmo2503 kaže...

@ Anininusu koji je ostavio komentar poručujem da ću svaki nepotpisani komentar izbrisati, kao što ću ostaviti sve komentare, bez obzira na sadržaj i stav prema meni, ukoliko su potpisani.