srijeda, prosinca 24, 2008

Naranče....

Tema kulinarske igre blogerica sa područja bivše države me je privukla. Naranče... Volim ih u kolačima, keksićima i posebno u čokoladi. Volim svježe iscjeđeni sok od naranče, čuveni OJ, kojim Amerikanci započinju dan.




Danas, kada su supermarketi prepuni citrusa iz svih dijelova svijeta, skoro smo zaboravili činjenicu da je naranča (uz limun, koji je bio za bolesnike i čaj) jedini citrus u našim trgovinama tokom sedamdesetih i osamdesetih. Nekih prijašnjih godina se i ne sjećam, ali su mi pričali da je bila i luksuz i da se darovala za Božić, Novu godinu... Ponekad poželim da se vratim u ta bezbrižna vremena, kada smo imali malo toga, ali bili neopterećeni materijalizmom i trkom za novcem u ograničenom vremenu. Kada smo imali vremena za obitelj i prijatelje, kada su tako mali darovi imali neki značaj.

Danas, kada katolici širom svijeta proslavljaju Badnjak, voljela bih da se sjete Djevojčice sa šibicama. U ovim danima kada se stolovi prelamaju pod raskošnim kolačima, pečenkama, vinima, delicijama svih vrsta, voljela bih da se sjete djevojčice koja je umrla od zime, gledajući u prozore osvjetljene svjetlošću ukrašenih borova u kućama onih koji imaju svega, ali malo srca i samilosti (kako sam ih mrzila zbog te djevojčice, pošarala sam slikovnicu, iako su knjige od najranijih dana bile moje najveće blago).

Udaljila sam se od zacrtanog kursa i današnje teme, pa se vraćam...

Dakle, volim sve slatkiše sa narančom (jaffa biskvit iz Crvenke, mmmmm....)Vremenom sam naučila da se može koristiti i u slanim jelima, patka, piletina ili puretina odlično se slažu sa narančama. Riba... Sicilijanci spremaju razne ribe "all' arancia". Sa Sicilije ovaj način pripreme se raširio se po Evropi.

Dva jela koja ću predstaviti losos u umaku od naranče i princeske sa kremom od naranče

Losos sa umakom od naranče



Zašto sam izabrala upravo ovo jelo? Moj prvi susret sa lososom bio je losos u umaku od naranče i senfa. Činilo mi se da je „very fancy“ naručiti lososa, pa još tako neobičan umak. Ma, mora da sam bila jako cool. Ostalo je sjećanje na predivnu ribu, profinjen umak i detalje nebitne za jelo.

Odlučila sam se za jelo predstavljeno u kuharici kojom sam nedavno obogatila svoju zbirku „ Dutch Cooking and Food“. Uz malena prilagođavanja prenosim ga pribliižno samom izvoru.

Iako se čini kao kreacija savremene kuhinje i da je moglo nastati i krajem XX. stoljeća ipak nije tako. Kombinaciju i samo jelo predstavlja holandski kuhar i gastronom Carel Baten u kuharici iz 1593. godine Cocboeck van Carolus Battus (1593).




Sama priprema je vrlo jednostavna, jelo je fantastičnog okusa i izgleda (barem pristojnog).


Sastojci:

• 150 ml svježe iscjeđenog soka naranče sa pulpom
• 150 ml slatkastog bijelog vina
• 1 žličica cimeta u prahu
• 20 g maslaca
• 30 g luka srebrenjaka
• So
• Papar

Priprema:

1. Vino, sok i luk staviti da prokuhaju. Kada počne vriti, dodati filete lososa.
2. Pirjati ribu u soku oko 10 minuta, a zatim izvaditi i održavati toplo. Procijediti umak, upirjani luk posuti po ribi.
3. Nastaviti sa laganim kuhanjem umaka još desetak minuta, dodati maslac, a zatim preliti preko ribe i posuti ostatkom cimeta.
4. Ukrasiti kriškama naranče

Princeske sa kremom od naranče

Jedne klasične princeske i klasična krema obogaćena sokom i koricom naranče. Pa još kada se pospu ukrasnim listićima malo poprženih badema, teško je odoljeti, a da se ne zaroni u kremu.



Sastojci:

Za princeske:
• 125 ml vode
• 35 g maslaca
• 75 g brašna
• 15 g škrobnog brašna
• 3 jaja

Za kremu:
• 200 ml mlijeka
• 2 jaja
• 75 g šećera
• 2 žlice škrobnog brašna
• 50 ml svježe iscjeđenog soka od naranče
• naribana korica naranče
• 150 ml slatkog vrhnja (mliječnog, a ne biljnog)

Priprema:

1. Zagrijati pećnicu na 220 stepeni, a veliki pleh iz pećnice obložiti pek papirom.
2. U vodu dodati maslac i pustiti da zavri.
3. Maknuti sa štednjaka i u uzavrelu vodu odjednom dodati i brzo umješati brašno da ne bude mrvica.
4. Vratiti na štednjak i uz stalno mješanje kuhati dok se ne formira kugle ujednačena u strukturi (da nema grudvica i tragova brašna).
5. Kuhano tijesto maknuti sa štednjaka i ostaviti da se ohladi.
6. Dodati jedno po jedno jaje i potpuno ih umješati nakon dodavanja. Treba dobiti vrlo sjajno tijesto.
7. Sipati u kuharski špric sa širokim zvjezdastim nastavkom i istisnuti na papirom obloženi pleh hrpice željene veličine.
8. Staviti u jako zagrijanu pećnicu, smanjiti temperaturu pečenja na 180 stepeni. Peći 25 minuta, bez otvaranja. Nakon toga provjeriti boju krofnica i ako je potrebno dopeći ih još 5-6 minuta.
9. Ohladiti, prerezati i nadjevati.

Izrada nadjeva:

1. Staviti mlijeko da prokuha.
2. Izmješati jaja, šećer, škrobno brašno, sok i koricu. Dodati malo prokuhanog mlijeka, pomješati, a zatim sve dodati u ostatak mlijeka.
3. Uz miješanje kuhati dok se ne dobije gust nadjev.
4. Kremu ohladiti i umješati sa tučenim slatkim vrhnjem, sipati u špric i puniti krofnice.



Prijatno! Sretan vam Božić, uživajte i imajte na umu pravu simboliku blagdana.

Broj komentara: 5:

studena kaže...

Obožavam okus naranče, kako u slanim tako i u slatkim jelima.
Sjećam se nepovjerenja koje sam izrazila na jednoj talijanskoj večeri gledajući naranče u salati sa komoračem.
Već nakon prvog zalogaja, nepovjerenje je prešlo u oduševljenje.
Isto tako okus involtina u umaku od naranče je nezaboravan, a patka punjena narančama (i još ponekim začinskim biljem) je pravo otkrovenje :)
Ova tvoja krema me privukla, ide na "THE Popis".

A djevojčica sa šibicama...ta priča mi i danas slama srce.
Mislim da je nepravedno zapostavljena, ali tko još voli čitati/gledati o smrti siročića, naročito kad su nam danas takve slike i po susjedstvu.
Lakše je zatvoriti oči i praviti se da je svijet svugdje kao i za vlastitim prepunim stolom...

studena kaže...

Draga Selma, tražila sam mail po stranici ali ga na žalost nisam našla, pa ti ovdje ostavljam najbolje želje i da nas u Novoj 2009. i dalje raduješ sa predivnim postovima i receptima :)
Naravno i u tvom osobnom životu samo najbolje :)

Od srca,
studena

Maja kaže...

Draga Selma, ove princeske mi zakon zvuče i izgledaju! želim ti sve najbolje u NOvoj :)

cosmo2503 kaže...

Drage moje prijateljice, hvala najljepša na lijepim željama i ja vama želim sve najbolje, zdravlje, ljubav i sreću u svemu.

Sweet Corner kaže...

ovaj recept sa lososom nas je odusevio....s obzirom da znam kako se nizozemci hrane, tesko mi je shvatiti da ovako nesto fino spada pod nizozemsku kuhinju:))) bas smo se odusevili i ovaj recept cu sigurno ponoviti opet slijedeci tjedan, ako stignem od bezbroj tvojih recepata koje jos namjeravam probati. jer ovo do sada sto sam isprobala, sa svim sam bila i vise nego zadovoljna :)