ponedjeljak, kolovoza 10, 2009

' Ajmo i to probati

Vejao je sneg po šoru, sedeli smo do pred zoru.
Baba reče: "Deder kaput! Radni dan je, 'ajmo na put!"
Al' kum Pera odma' skoči: "Šta to vide moje oči?
Sido, ne daj nikom kaput! Prvo fruštuk, e, ondak na put!"

Ne drema vredna kuma, ne sluša prve petle,
brža je od raketle.

Nosi vruće 'leba kriške, fafarone, čvarke friške,
začas sprema šunke, rena, i pihtije svakom.
Pitamo ih: "Ljudi, dokle?!" "Čekaj", kažu, "još šnenokle,
i šufnudle i griz-štrudle i rezance s makom!"
Hej, kad se samo setim, al' se nekad dobro jelo, baš!


(Đole Balašević, Legenda ovih prostora)

Nemojte se uplašiti. Neću danas pripremiti ništa tako masno (al' će ipak biti slasno). Kako to kaza Đole Balašević, bilo je to davne šesetpete, a o tome više kada Dunavom spustim u vojvođansku ravnicu. Sada je na redu nešto novo, pa hajde da i to probamo.

Prije nekih desetak godina ili nešto manje počela sam sa manje ili više uspješnim eksperimentima u kuhanju. Bila sam ne baš suviše mlada, ali definitivno suviše zelena novopečena domaćica. U želji da pripremam zdrave obroke isprobavala sam trendy namirnice poput soje, tofua, seitana i raznih žitarica.

Dok sam se sa žitaricama snalazila dobro, seitan i tofu iskustva su me dotukla do mjere da im se ne vratim u narednim godinama, sve do nedavno (istina, ima tome i par mjeseci). Potaknuta pisanjem Studene i njenim postom Tofu???Fuuuj!!! prisjetila sam se svog iskustva sa tofuom nikakvog okusa i odlučila za isprobati ga, ovaj put na neki bolji način i dati mu novu šansu u mojoj ishrani.

Sve ima neki okus, vjerovatno i toalet papir. Okus tofua je toliko neutralan da mi je jednostavno nemoguće da ga uporedim sa bilo čime poznatim Gumu, niti papir, nisam jela pa ne znam kakav im je okus, ali guma ima neki miris (pa vjerujem i okus). Tofu, onakav kako sam ga pripremila u prvom pokušaju nema ni mirisa ni okusa. Šta sam uradila? Narezala sam tofu na kriškice, stavila na teflon tavu, malo zapekla i ubacila u sendvič sa salatom (bez majoneza). Bilo je jestivo, samo zbog dobrog crnog kruha i sočnih rajčica, ali ništa spektakularno....

Vremenom, sve se nauči ili barem mnogo toga, tofu je neophodno marinirati. Marinada poboljšava okus svemu, pa i tofuu. Bez namjere da pokušam izmisliti “toplu vodu” prihvatila sam se marinadu iz kuharice Delicious Vegetarian Food, potvrđeno dobre serije australskih mini kuharica Confident Cooking. Umak i prilog sam pokušala pogoditi okusu samog jela u nadi da će biti barem za četvorku, a bio je za pet...

Slijedi recept za:

Tofu u umaku od ananasa




Svojim blagim ili preciznije rečeno, neutralnim okusom, tofu ne pripada niti jednoj svjetskoj kuhinji. Sa jednakim uspjehom on se može uklopiti u kuhinje evropskih zemalja, kao i u egzotičnu kuhinju Dalekog Istoka. Ipak, ovaj sam se put odlučila za dašak egzotike i pripremila svoj tofu u umaku od ananasa ili preciznije pripremila sam “chutney” od ananasa i poslužila sa mariniranim tofuom. Iako se uobičajno poslužuje sa mesom, dokazao se i kao dobar kompanjon i tofuu.

Kao prilog sam pripremila pira od mrkve sa đumbirom i poširani celer i blitvu.

Sastojci:
• 500 g tofua natural (mekane i glatke strukture)

Za marinadu:
• 100 ml soka od narandže
• 1 žlica smeđeg šećera
• 1 žlica soja umaka
• 1 češanj češnjaka, protisnuti
• ½ žličice sušenog korijandera

Za prilog – pire od mrkve i đumbira:
• 400 g mrkve
• 2 žličice svježe naribanog đumbira
• 150 ml povrtnog temeljca
• 150 ml svježe iscjeđenog soka narandže

Dodatni prilog:
• 400 g celera (stabljike)
• 500 g blitve
• so
• malo maslinovog ulja

Chutney od ananasa:
• 280 g ploda ananasa iz kompota
• 1 žlica ulja
• 1 ljuta crvena papričica
• 1 mala glavica luka
• 2 žlice smeđeg šećera
• 1 žlica jabučnog ocata
• 150 ml soka iz kompota
• svježe iscjeđeni sok limuna
• so
• mljeveni papar




Postupak pripreme:

Priprema tofua:
1. Tofu narezati na šnitice i poredati u plitku posudu.
2. Pomješati sastojke za marinadu i preliti preko tofua. Pokriti i ostaviti u hladnjaku preko noći. Ujutro okrenuti komade tofua na drugu stranu i ostaviti tako do pripreme.
3. Izvaditi tofu iz marinade i sačuvati je za kasnije.
4. Zagrijati malo ulja u tavi i pržiti tofu (više peći na tavi) 2-3 minute sa obje strane. Maknuti sa tave i držati toplim.

Priprema priloga – pire od mrkve:
1. Mrkvu oguliti (ostrugati zadebljalu koru) i narezati na kolutiće.
2. Sve sastojke, izuzev soka od narandže, staviti u šerpicu i zajedno kuhati dok mrkva ne omekša.
3. Prebaciti u multipraktik, dodati sok od naranže i izraditi pire.

Priprema priloga – poširani celer i blitva:
1. Odvojeno na pari kuhati celer i blitvu, a zatim ih posoliti i dodati malo maslinovog ulja.


Priprema umaka od ananasa:

1. Zagrijati ulje na tavi, prvo dodati nasjeckani luk i pustiti da zažuti, a zatim dodati nasjeckanu papričicu.
2. Kada papričica omekša dodati šećer i ocat i pustiti da se šećer otopi.
3. Dodati ananas, sok iz kompota i sok iscjeđenog limuna i kuhati oko 5 minuta, dok tekućina ne postane dovoljno gusta.
4. Posoliti po želji i dodati dosta papra.

Konačno:
1. Zagrijati marinadu i preliti preko tofua.
2. Poslužiti uz pripremljene priloge.
3. Preliti umakom od ananasa ili ostaviti svakome da po želji doda umak





U nastavcima o tofuu slijede tofu burgeri i sladoled, a do tada prijatno!

4 komentara:

cosmo2503 kaže...

Ova prva fotka mi je šou, ogledam se u toj vilici...morat ću paziti drugi put, neželjene scene i drazi, nisam o tome nikad razmišljala.

studena kaže...

:)))
Čim sam pročitala ovaj tvoj komentar a ja trk proučavat vilicu....:)))
Draga, bez brige, toliko si se "atomizirala" s tom vilicom da te nije moguće prepoznat :))

A sad malo na fruštuk, čvarke i šnenokle :)
Jesu, to su bila dobra vremena, ali to su i težački obroci, ništa za nas gradske ptice :)
Iako, svaki put kad bih čula tu Balaševićevu kulinarsku epopeju, zaslinila bih žestoko :)

Možda će za nekih 20-30-40 godina neki tamo Balašević isto tako opjevati tofu, tko zna, a da je zaslužio, zaslužio je :)
Kombinacija koju si složila je zaista jedna od najboljih, bar za moj ukus. Najviše ga volim u toj slatko-slano-kiseloj kombinaciji sa ananasom, zaista je dar za nepce i želudac.

Gramatičke greške neću ispravljati, ne bih htjela otimati omiljenu zanimaciju i smisao postojanja na www... ;)

Вера kaže...

Nisam probala do sada tako nesto.
Sto se tice jela iz pesme,moram i ja priznati-iako sam iz Vose,da sam cvarke jela samo dva puta-i to onako malo,da me prodje zelja.Dosta neke stare ,tradicionalne hrane,sunke,slanine izbegavam...cisto zbog potrebe mog bloga Astal spremim,pa pojedemo.

cosmo2503 kaže...

@ Studena, nisam skoro nikada obraćala pažnju na odraze i sada sam vidjela da se u toj vilici lijepo ogleda moj crveni aparatić :-). Vraćajući se unazad po fotkama vidim koliko je mnogo neželjenih sjena, negdje sam čak i ja zaklonila izvor svjetla. No učim polako, a po nekoj navici (stečenoj u zrelijoj dobi, u mladosti sam bila štreberica) učim na greškama.
Što se tiče pjesmice o tofuu, voljela bih poživjeti dovoljno da je dočekam, ko zna šta će tada ljudi jesti. Fantazija - da bi se riješio problem debljine, naučnici će izmisliti pilulu sa kojom čovjek neće osjećati glad, a potrebne nutrijente će uzimati u drugoj piluli, pilulu uzimati tri puta dnevno...
kombinacija mi je udžbenička iliti štreberska. Ne usuđujem se dati tofuu neki balkanski touch i iskombinovati ga sa namirnicama uobičajnim za naše podneblje, eventualno bi mogla napraviti neku tjesteninu punjenu tofuom sa nekim umakom, npr. od gljiva...
Nemam baš neki apetit za težačkim doručkom, ali kada Đole u ovoj pjesmi pomene "princes krofne, vangla cijela" zaslinim.
@ Veruška, tvoj blog Astal mi je inspiracija kada je riječ o vojvođanskoj kuhinji. Mene u ovoj Balaševićevoj pjesmi više inspirišu slatka jela (i to sva i krofne, i princeske, i šnenokle i rezanci s makom...) mada ne bih imala ništa protiv šarana i domaće šunke.