petak, lipnja 26, 2009

Jagode za malu djevojčicu (danas ženu u najboljim godinama) u crvenom...

Da su jagode na izmaku, barem one duboko crvene boje, sa žaljenjem sam konstatovala jučer. Naime, ne stignem obići tržnice (zato mama, koja je u mirovini, nabavlja svježe namirnice za mene), ali sam očekivala da ću ih sigurno pronaći u turbo-jumbo-hyper-super marketima. No, ne... Našla sam ih samo u jednoj maloj zelenari i nabavila za današnji doručak.

A još jučer sam pisala da bih željela da je uvijek juni i da su najbolje jagode cijelu godinu u punoj sezoni. Koliko mi vrijeme leti, to je naprosto za ne vjerovati. Tek sam jučer zaključila da je juni sasvim pri kraju i da smo pregazili pola 2009. godine.

Ah, kako vrijeme leti! Pola života mi je prošlo (no nije me pregazilo vrijeme)...Imam jednu sliku u crvenom sa tatom u Pionirskoj dolini jednog davnog novembra sedamdesetih godina. Datum se jedva može pročitati. Amila, moja sestra, upisala je na fotki svoje ime. Čudno mi je to što je toliko željela da je to baš ona, jer nije voljela crvenu boju, a i istini za volju bila je mnogo slađe dijete.

Također, kada je bila mala moja sestra nije voljela jagode. To mi, iako mi je bilo čudno, kao deset godina starijoj sestri nije previše teško padalo, jer bi sve jagode pojela ja. Nasjeckala bih velike, malene ostavila cijelim, malo posula šećerom, uzela strip i jela ih u ogromnim količinama. Danas znam da postoje mnogo bolje kombinacije (sa aceto balsamico, moja najjednostavnija kombinacija), a teško da bih danas dodala šećer bilo čemu.

Erdbeeroberstorte



Dolazak austrougarske vlasti za ove je krajeve označio je početak “belle epoque” i početak kavana nalik bečkim, peštanskim, praškim... Sa mladim i nešto starijim damama i pomenutim kavanama, u Bosnu su došle i kremšnite, princeske, oberstorte. I mada nisam previše luda za slatkišima koji su tako kremasto neodoljivi (odnosno luda jesam, ali uz manijakalnu kontrolu), pripremim ih tek ponekad.

Takva jedna oberstorta sa mnogo-mnogo kreme je i ova sa neodoljivo finom kremom od jagoda i biskvitom, koji bi inače trebao biti običan i dobar, ali sam ga ja uz malo preinake i dodatak mljevenih badema, pretvorila u mega dobar biskvit.



Sastojci (manji kalup za torte):

Za biskvit:
• 4 jaja
• 120 g šećera
• 1 prstohvat soli
• 100 g brašna
• 100 g badema
• žličica preška za pecivo

Za kremu:
• 1 paketić mljevene želatine
• 60 ml vode
• 500 - 600 g jagoda
• 200 g šećera
• 1 žlica limunovog soka
• 400 ml slatkog vrhnja

Za natapanje biskvita:
• 120 ml vode
• 120 g šećera
• 4 žlice soka od naranče
• 4 žlice ruma

Još:
• Malo mljevenih badema i tučeno vrhnje za ukrašavanje


Priprema:

Biskvit:
1. Umješati cijela jaja sa 3 žlice vode i prstohvatom soli dok se ne zapjene.
2. Postepeno uz neprestano mješanje dodati šećer i tući sve dok se ne dobije svijetla krema velike zapremine.
3. Pomješati brašno sa praškom za pecivo i dodati mu mljevene bademe.
4. Brašno i bademe lagano ručno mutilicom umješati u smjesu jaja i šećera.
5. Izliti smjesu u kalup obložen papirom za pečenje i peći u pećnici zagrijanoj na 175 stepeni 25 minuta, a zatim provjeriti gotovost biskvita.
6. Biskvit izvaditi iz pećnice ostaviti dvije minute u kalupu, a zatim osloboditi od obruča i prevrnuti na rešetku za hlađenje.

Sirup za natapanje:
1. Dok se biskvit peče pripremiti sirup tako što se zakuha voda sa šećerom oko 5 minuta, a zatim se u još vruće dodaju rum i sok.

Krema:
1. Želatinu namočiti u hladnu vodu i ostaviti da nabubri.
2. Jagode očistiti i u blenderu izmiksati u pire.
3. Umješati pire od jagoda, šećer, limunov sok i 2-3 žlice vode i staviti da se kuha dok se ne zgusne poput džema.
4. U vruće dodati i umješati pripremljenu želatinu i posudu u kojoj se pripremalo staviti u veću posudu napunjenu ledom. Mješati dok se ne ohladi i paziti da ne bude previše čvrsto.
5. Ulupati vrhnje. Otprilike ¼ vrhnja dodati u pripremljene i ohlađene jagode dobro umješati, a zatim tu smjesu preručiti i umješati u ostatak tučenog vrhnja.

Slaganje torte:
1. Odstraniti papir sa ohlađenog biskvita i prerezati na dva dijela.
2. Obilato natopiti sirupom, a zatim premazati sa otprilike 2/3-3/4 kreme.
3. Ostatkom kreme premazati gornju površinu i stranice torte. Stranica malo posuti mljevenim bademima, a gornju koru ukrasiti vjenčićem od tučenog vrhnja.






Kruščići od jagoda za elegantni doručak



Neka jedu brioše (umjesto kruha, mljac...) rekla je Marie Antoinette francuskom puku, i nije ostala živa.





Volim slatki kruh, ali ga veoma rijetko pripremam, a samo zbog toga što nemamo naviku da ga jedemo za doručak namjesto standardnog običnog peciva sa namazom. Jedna od najcool cool šefica sa Coolinarike, svjetska putnica Tracy, koja ima sreću da živi u centru svijeta, postavila je nekada davno recept za mediteranski kolač sa jagodama. Meni je taj kolač bio inspiracija za kruh ili bolje rečeno kruščiće, na pola brioše, na pola muffine.

Nedavno je Studena, također cool šefica Coolinarike iz vremena slavnih i beskompromisnih, sa Teatime postavila recept za neodoljivo privlačan kruh sa ricottom i tako su kao križanac nastali muffini sa jagodama, obogaćeni mirisom Mediterana. Ne mogu vam dočarati njihov miris, ali ih mogu predstaviti, a zainteresiranima preporučiti da isprobaju.

Sastojci (za 18 muffina ili cijeli kruh):

• 500 g brašna (koristila sam tip 500 bilo koja kombinacija funkcionira)
• 1 vrećica instant kvasca
• 250 g ricotte (odnosno svježeg sira)
• 50 ml mlaćenice sobne temperature
• 1 jaje
• 50 g šećera + dodatno za jagode
• 80 ml maslinovog ulja
• 20 – tak listića svježe mente
• 300 g jagoda (otprilike)
• sok pola limuna
• 2 – 3 žlice šećera

Priprema:

1. Lagano umješati jaje sa mlaćenicom.
2. Pomješati brašno sa kvascem, pa dodati jaje i mlaćenicu, šećer i ricottu.
3. Početi sa mješanjem tijesta. Mješati 2-3 minute najmanjom brzinom, dodati ulje i nasjeckanu metvicu pa mješati prvo još 2-3 minute najmanjom, a zatim najvećom brzinom miksera (spiralnim nastavcima) sve dok se tijesto ne oblikuje u kuglu. To mješanje može da potraje i jako dugo i može vam se učiniti da je tijesto previše žitko, ali ne odustajte i mješajte.
4. Ostavite da tijesto miruje na toplom oko 30 minuta, a zatim mu primješajte jagode, koje ste prethodno nasjeckali, posuli šećerom i limunovim sokom.
5. Dobijeno tijesto neće izgledati kao tijesto za kruh, već kao tijesto za brioše, ali će svejedno rezultat biti kruščići.
6. Namastite kalupe za brioše i napunite ih do ¾ visine. Ostavite ih još 15 minuta, a zatim stavite u pećnicu zagrijanu na 200 stepeni i pecite 40-45 minuta (možda i više).



Poslužiti ih ohlađene na sobnoj temperaturi i jesti bez sjećaja krivice jer tako su namirisani, jagode, menta....


I to bi bila povijest jutrošnjeg doručka i nimalo ne žalim što sam ustala dva sata ranije...



Broj komentara: 5:

Вера kaže...

Uzivala sam citajuci,muffins sa jagodama su mi vise nego primamljivi.

studena kaže...

Slažem se, prekratko je vrijeme jagoda, ali srećom ovdje ih sade nekom metodom tako da ih ima do sredine srpnja. Kako će biti ove godine, ne znam, već dva tjedna kiša mrsi račune, uništila je čak 80% uroda trešnje na Bodensee-u.

Kako god bilo, ja sam zaista uživala u čitanju tvog posta (a kako drugačije) i skoro pa ljubomorno promatram ovaj "križanac", rado bih ga sad na stolu za doručak :)
Oberst torta je fantastična, austrougarska je ostavila i dobrih stvari :)

Snježana Cetina kaže...

Krasno! Obožavam jagode, a nažalost tako ih kratko imamo :(

Nikki kaže...

Eh, mi ih imamo preko cele godine, al dzaba kad su bezukusne :(( A kolace sa jagodama u svim varijantama obozavam

cosmo2503 kaže...

Hvala svima na komentarima.
@Studena, dobre nam je stvari ostavila stara austrougarska, mada smo je u povijesti posmatrali kao "tamnicu naroda", bila je osvježenje nakon "tamnog vilajeta," a srednjeevropska kuhinja je danas osnov moje kuhinje.
@Nikki, imamo i mi jagode preko cijele godine, ali kao što sama kažeš bezukusne, one grozne napumpane, pune vode, bez imalo okusa. Na oko predivne, ali totalno bezveze, mogu eventualno služiti za ukras na nekoj čokoladnoj slastici ili se miksati u pire sa tonom šećera.