srijeda, svibnja 27, 2009

Čokolada - Ona je (ipak) slatka kraljica

Iako sam spremna na eksperimente u kuhinji (uključujući i neke ekstremne), a posebno kada sam ohrabrena izazovnom temom, slažem se da je čokolada kraljica (ma carica, boginja) slastica. Ponekom će se dopasti lignje u umaku od čokolade ili pak losos. Mnogima će se dopasti čokoladno – sirna plata, ali su rijetki oni kojima se neće dopasti čokoladne poslastice.

Nisam ljubitelj čokoladnih kolača i krema, jer čokoladu najviše volim i jedem u njenoj osnovnom obliku, tabli izvrsne kvalitete ili pralinama i bombonjerama neuobičajnog punjenja. Čokolada je, dragi moji, savršen dar za mene.

No, kako su drugi (obitelj i prijatelji) ljubitelji čokolade ponekad napravim kakvu čokoladnu poslasticu. Quasi Sacher tortice, mramorni ili obični čokoladni kolač, čupavce... To su uobičajni čokoladni kolači koji se spremaju u mojoj kuhinji.

Priču na temu Čokolda u slasticama (gdje joj je po mišljenju ogromne većine mjesto) podijelila sam na dva dijela, a danas predstavljam dva recepta. Jednostavna, ali ipak neobična i naravno mnogo fina i mnogo, mnogo čokoladna.

Priča prva – Čokoladne pitice

Ove pitice imaju miris Orijenta. Čokolada, bademi, cimet, narančin cvijet (ah taj opojni miris nerolija), grožđice i sve to zamotano u tanku jufku. Maroko, Tunis, Turska... Tako jednostavno, tako mirisno, tako ukusno. Zzbalansirano u ukusima i ničega nije previše u odnosu na čokoladu moj je čokofilski dojam.



Sastojci:
• 250 g tankih kora za pitu
• 50 g malsca (za premazivanje kora)
• 75 g maslaca (za nadjev)
• 125 g mljevenih badema
• 125 g tamne čokolade
• 50 g džema od suhih marelica (sa komadićima)
• 50 g grožđica, prethodno namočenih u rumu
• 2 žlice vodice narančinog cvijeta
• ½ žličice cimeta
• šećer u prahu pomješan sa cimetom za posip

Priprema:
1. Kore razmotati i po dužini podijeliti na pola. Premazati rastopljenim maslacem i saviti u traku.
2. Za nadjev rastopiti čokoladu sa maslacem, a zatim dodati i umješati ostale sastojke. Ostaviti da se ohladi.
3. Na donji dio svake pripremljene trake od kora staviti po punu žlicu nadjeva i saviti u trokute.
4. Zagrijati pećnicu na 180 stepeni. Pleh premazati sa malo rastoplenog maslaca, poredati trokutiće i peći dok ne korica ne dobije zlatnu boju.
5. Tople posuti mješavinom šećera u prahu i cimeta i poslužiti.







Slatka priča broj 2 – Clafoutis chocolat et cerise (griottine)

Prije nego pređem na sam recept moram vam prepričati sve avanture koj sam imala sa clafoutisima (slatkim i slanim) koje sam pravila u životu. Recepti se mogu pronaći u skoro svakoj kuharici koju imam, a da uopće pominje internacionalnu ili posebno francusku kuhinju (rustičnu i suvremenu). Od dječije kuharice, pa do profi, recepata sam našla desetak, a nema bitne razlike među njima.

Od oka sam mogla vidjeti da clafoitis nije ništa slično biskvitu, a očekivala sam da je kolač. Mjere su skoro kao za palačinke, a peče se u pećnici. OK, krenula sam u isprobavanje. Uradila sve štreberski, sastojke izvagala u gram i mililitar, premazala tepsijicu maslacem, dodala voće (prvi put breskvice), zagrijala pećnicu. Umješala, izlila smjesu, pekla propisano vrijeme. I? To nije bio kolač, više je bilo nalik omletu. Iako je bio ukusan, završio je u korpi. Slično se desilo i sa višnjama... Trebalo mi je neuobičajno puno vremena (tek kada sam ga vidjela kod Ane), da shvatim da TO i jeste TO.

Sada mi je clafoutis jedan od najdražih deserta, ali i slanih delikatesa. Brzo se priprema, relativno je i lagan obrok , a nudi i mogućnosti izražavanja vlastite kreativnosti.

Ideju za čokoladni clafoutis imala je i Monika, baš kao i ja. A ja sam kao i ona imala (ne znajući) ideju za slani clafoutis (njen sam isprobala u FBI istrazi).

Umjesto višanja, uzela sam griottine , odnosno višnje namočene na par dana u višnjevači Ja sam imala neki Maraschino i namakala višnje iz zamrzivača 5 dana na sobnoj temperaturi. Griotte mi se, inače, kao djetetu nisu dopadale (što li?), zapravo nikako nisam voljela punjene čokolade, a svo voće sam obožavala, kao i voćne sladolede.

Sada, da pređem na sam recept sa vjerom da će se mojim čitateljima dopasti, a s obzirom na jednostavnost, brzinu i ekonomičnost, da će ga neko i isprobati.



Sastojci:
• 400 g višanja (pakirano smrznuto)
• 2 jaja
• 150 ml punomasnog mlijeka
• 1 žlica škrobnog brašna
• 40 g brašna
• 60 g čokolade
• 40 g šećera
• 40 g maslaca
• maslac za kalupčiće
• šećer u prahu za posipanje

Priprema:
1. Najmanje pet dana ranije namočiti višnje u višnjevači i ostaviti u zatvorenoj tegli na toplom mjestu.
2. Zagrijati pećnicu na 180 stepeni.
3. Ulupati jaja sa šećerom (klasično kao i kod biskvita), pa dodati žlicu brašna i umješati.
4. Čokoladu rastopiti sa maslacem i umješati u smjesu sa jajima.
5. Dodati i umješati ostatak brašna i škrobno brašno i umješati u glatku smjesu.
6. Premazati 4 vatrostalne posudice rastopljenim maslacem i napuniti griottama, a zatim izliti tijesto preko.
7. Peći 18-20 minuta u prethodno zagrijanoj pećnici.




Slično kao i kod čuvenih čokoladnih kolača sa mekanim središtem, koje serviramo toplima, koje Amerikanci nazivaju “molten chocolate cake”, a Francuzi “coulant au chocolat” i koji je kod nas popularan kao lava kolač štos je u samom pečenju. Ni pretjerano pečen, ni nepečen...

2 komentara:

Вера kaže...

Sve je odlicno,clafoutis sam pravila sa jagodama.Savrsen je!
jeste cokolada je kraljica.Neznam nikoga ko je ne voli!

studena kaže...

Ajme Selma što si se raspisala, moram večeras sjesti i u miru pročitati sve napisano :)
Ali i ovako, na brzinu, čokoladne pitice idu u favorite :)