utorak, prosinca 15, 2009

Jabuka, sir Isaac Newton, opći zakon gravitacije i par recepata...

Još jedna jabuka ušla je u povijest. Ona jabuka koja je pala na glavu sir Isaaca Newtona dok se odmarao ispod njenog stabla razmišljajući o tajnama Univerzuma.

Naravno, priču o jabuci koja je Newtonu pala na glavu izmislili su ko zna kada profesori fizike da bi djeca lakše upamtila ovo:

Opći zakon gravitacije...




Prema ovom zakonu, dva tijela međusobno se privlače proporcionalno svojim masama i obrnuto proporcionalno kvadratu međusobnog rastojanja. Opći zakon gravitacije objašnjava po prvi put mnoge tajne koje su naučnicima prije Newtona zadavale "glavobolje". Primjenjeno na sunce, Zemlju, Mjesec i planete, opći zakon gravitacije rješava gotovo sve do tada neriješene probleme koji se odnose na pitanje međusobnog privlačenja nebeskih tijela. Iz međusobno promijenjenih položaja planeta, Sunca i Mjeseca mogle su se zahvaljujući Newtonu objasniti "smetnje" u putanjama Mjeseca i planeta.



No, da se vratim jabuci. Kako je nastala poznata legenda? Godine 1666. Londonom je harala kuga. Univerzitet je privremeno bio zatvoren, a tada mladi Newton sklonio se na seoskom imanju svog rodnog Woolsthropea. Te godine nastao je i najveći dio njegovog djela "Matematička načela prirodne filozofije," u kojem pored općeg zakona gravitacije iznosi i tri osnovna zakona mehanike, a koje je objavljeno kojih dvadesetak godina poslije.

Newton je, navodno, posmatrao pad jabuke sa stabla i razmišljao je o sili koja privlači jabuku da padne na zemlju. Pritome je došao do spoznaje da je ista sila koja privlači jabuku na zemlju uzrok zašto se Mjesec ne udaljava od Zemlje unatoč centrifugalnoj sili. Na istom principu temelje se i sva ostala kretanja u Sunčevom sistemu.

Činjenica je da recepti nemaju nikakve veze sa sir Isaac Newtonom, ali su tematski vezani za decembarski krug blogerske igre Ajme, koliko nas je! , koja je pokrenuta na inicijativu Monsoon sa bloga Dalmacija Down Under.
Domaćica Andrea sa Shangri La Food odabrala je temu JABUKA.

Teleća jetrica sa jabukama

Izvrsna kombinacija i nimalo neuobičajna, a dolazi iz njemačke kuhinje. Priprema je jednostavna i brza, pa ko voli nek' izvoli. Što naravno toplo preporučujem.



Sastojci:

• 800 g teleće jetrice
• malo brašna za posipanje
• sol
• papar
• 4 jabuke
• 1 glavica luka
• 25 g maslaca
• 40 g masla

Priprema:

1. Jabuke očistiti i narezati na kolutove. Luk također narezati na kolutiće.
2. Na zagrijanom maslacu popirjati zajedno luk i jabuke.
3. U isto vrijeme na rastopljenom maslu popržiti teleću jetricu, koju ste prethodno malo pobrašnili sa obje strane. Pripremiti po želji, a zatim posoliti i dodati papar.
4. Posložiti jabuke u tanjur, staviti poprženu teleću jetricu i kolutiće luka.
5. Servirati sa pire krumpirom (i čašom crvenog vina blago voćnog okusa).




Prijatno!

Složenac od krumpira, jabuka i sira



... i još koječega ako mogu nadodati. Složenci su baš zgodna jela, stavite svega u posudu, posudu gurnete u pećnicu i za pola sata na stolu imate izdašan ručak.
Kombinacija jabuka sa krumpirima je vrlo česta u njemačkoj kuhinji. Upravo takva jela su mi bila inspiracija za ovaj “zbrčkani” složenac.

Sastojci:

• 500 g krumpira
• 500 g kiselih jabuka
• 1 žličica cimeta
• 1 žličica papra
• Sol
• 60 g maslaca
• 250 g gouda sira
• 200 g praške šunke
• 200 ml vrhnja za kuhanje
• 1 jaje
• sol
• papar

Priprema:

1. Krumpir oguliti i skuhati ga cijelog u posoljenoj vodi.
2. Odvojiti 1 jabuku i narezati je na kolutiće, a ostale oguliti i narezati, pomiješati sa cimetom, a zatim pirjati na rastopljenom maslacu dok ne omekšaju.
3. Dio krumpira (oko 1/3 )narezati na ploškice, a ostatak izgnječiti u pire uz dodatak ostatka maslaca i pomiješati sa pirjanim jabukama, pa dodati papar i po želji još soli.
4. U vatrostalnu Složiti red pirea od krumpira i jabuka, preko toga složiti šunku, kolutiće jabuke, sir narezan na listiće i ploškice krumpira.
5. Pomiješati vrhnje sa jajetom i preliti preko složenca.
6. Peći oko 35-40 minuta u pećnici zagrijanoj na 180 stepeni.



Prijatno i uživajte u zimskom ugođaju uz hranljiva jela bogatog okusa.

Slatki janjeći ćevap sa jabukama



Prvo onima koji ne znaju dugujem objašnjenje, ćevap nije isto što i ćevapčići. Ćevap je, uz bosanski lonac i begovu čorbu, najbolje jelo bosanske kuhinje. Radi se o mesu koje se polagano pirja u vlastotom soku uz dodatak finih začina sa dosta luka. Hadžijski ćevap koji se priprema i služi u pergament papiru je nešto najljepše što sam ikada jela i nešto što obavezno trebate probati dođete li u Sarajevo. A ćevapčići, to je naš balkanski fast-food i tu nemam ništa za dodati. Ćevap je jednostavno tri koplja ispred ćevapčića, kao što je uostalom “slow food” barem tri koplja ispred fast fooda.

Slatki ćevapi pripremali su se nekada u Bosni za specijalne prilike, kao što su vjerski blagdani, vjenčanja, sunnet dječaka. Kada se u životu Bosanaca desi neki značajan događaj (pa makar to bila i kupovina automobila) dobar domaćin pozvat će prijatelje “na slatku.” Zapravo, pozvat će vas na svečani ručak. Predpostavljam da se naziv zadržao iz nekih minulih vremena kada se slatka hrana povezivala sa slatkim događajima.

Budući da se Andrea kod odabira teme dvoumila da li da nam zada janjetinu, pa se ipak na radost većine opredjelila za jabuku odmah sam znala da želim pomiriti dvije njene želje i dati rješenje u jednom slatkom bosanskom ćevapu koji sam odavno željela probati. Nadam se da će se njoj, a i ostalima dopasti ovo što nudim.

Sastojci:

• 500 g janjetine od plećke
• 500 g jabuka
• 100 ml ulja
• 250 g luka, naribanog ili sitno nasjeckanog
• 4 češnja češnjaka
• 1 žličica cimeta
• ¼ žličice mljevenih klinčića
• 3 g šafrana
* 1 žlica šećera
• oko 800 ml mlake vode
• sol
• papar

Priprema:

1. Zagrijati ulje u posudi sa debljim dnom. Dodati luk i pirjati dok ne omekša.
2. Šafran potopiti u malo tople vode i ostaviti oko 20 minuta.
3. Kada luk omekša i dobije zlaćanu boju dodati češnjak, cimet i klinčiće. Dodati meso narezano na kockice veličine zalogaja, jabuke narezane na kockice, šećer i šafran. Pirjati dok meso ne dobije boju, a zatim dodati oko 150 ml vode, kao i sol i papar, smanjiti jačinu vatre i polagano pirjati uz stalno nadgledanje, povremeno miješanje uz dodavanje vode po potrebi.
4. Pirjati sat vremena i na kraju dodati papra i soli po želji.

Poslužiti uz šnite još vrućeg domaćeg kruha koji je najbolje umakati u ovaj fini "saft".

Kada sam bila mala ćevap je bio jedino mesno jelo koje sam voljela. Zapravo i nisam jela meso, ali dok se ćevap spremao mama mi je umakala šnitice kruha u sok od pirjanja i ja sam to "motala" u slast. Ako niste probali, ne znate šta ste propustili,ali nikad nije kasno.

Prijatno!

Broj komentara: 7:

JA U KUHINJI... kaže...

Zaista si neumorna... telecu jetricu sa jabukama sam i ja planirala praviti jer mi je ta kombinacija zaista fenomenalna ali sada necu :)... ma sve ti je super-super...

Tadeja kaže...

Ne znam što je bolje, post ili recepti ili fotkice i mene mami ovo sa jetricama, ali mislim da imam svinjska ....poslužit će?
Nego, zašto kaže da je post objavljen 15., a on meni tak sad iskoči na traci???!! i ja onda imam grižnju savjest kud sam gledala......:(

Sweet Corner kaže...

mene ovaj janjeci cevap najvise privlaci, mada se ne bi zalila niti na ostalo. volim tvoje uvodne postove, i mislim da nas u mjesecnim temama sisas na veliko, svaka cast! i ne smijem vise tvoje postove citati navecer :)))

Вера kaže...

Dzigericu sa jabukama,do sada nisam pravila ali moraću da probam.Krasan post i prelepe fotkice draga Selma!

cosmo2503 kaže...

@ Maslinka, dopala mi se ova kombinacija kada sam je prije par godina prvi put probala i pravila sam je već par puta. voljela bih vidjeti kako je ti pripremaš, možda imaš neki dodatni trik ili savjet.
@ Tadeja, hvala (naročito za fotke pošto mi je to sklizak teren i nikada nisam sigurna valja li fotka ili je grozna). Za svinjsku jetricu ne znam jer je nisam nikada probala, pa nemam pojma (vjeruješ li da je nisam ni vidjela). Za datum posta, napravila sam draft i skinula fotke sa kućnog kompjutera 15. a post dovršila na poslu jučer.
@ Jasenka, ovaj saft od ćevapa mi je nešto neodoljivo dobro. Što se tiče razgledanja blogova sa hranom i čitanja recepata meni su problem rana jutra. Dobijem neodoljivu želju da poklpoam nešto što mi miriše i sa ekrana.
@ Vere, probaj jetricu. vrlo fina kombinacija, mekano, sočno i slasno. Hvala na komplimentu za fotke. Još se tražim na tom polju, a dotjerivanje i postprodukcija su mi još uvijek "špansko selo"

mignonne kaže...

Draga moja, evo vec drugi put virim ovde na kratko...jedna lepa nagradica te ceka na mom blogu, navrati ovde kad stignes http://kuhinjica-mignone.blogspot.com/2009/12/nagrada.html ...ljuuubim te!:)))

Shangri La Food kaže...

Svaka čast na svim receptima :)